MSG (E621, glutamina, kwas glutaminowy) w ciągu 365 dni rok w rok produkuje się go około 400 tysięcy ton. Znajdziemy go m.in.: w kostkach rosołowych, vegecie i innych suszonych jarzynkach, mieszankach ziołowych, przyprawach do mięsa, soli ziołowej, czosnkowej, zupach czy sosach w proszku, oraz w gotowcach tzw. słoikowcach. Wyniki wielu badań naukowych dowodzą o jego odkładaniu i kumulacji w organizmie a jego szkodliwe działanie może być widoczne dopiero po latach.

zdrowy_rosolek.jpg

Nim sięgniesz ponownie po tzw. E621, przeczytaj o jego "możliwościach":

  • zwiększa ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości,
  • niekorzystnie wpływa na przewodnictwo nerwowo-mięśniowe,
  • zmienia zachowanie, w tym nadpobudliwość,
  • uszkadza siatkówkę i może doprowadzić do zaburzeń hormonalnych,
  • może wywołać atak epileptyczny, paraliż układu oddechowego, zawroty głowy, palpitację serca, nadmierną potliwość, niepokój.
Alergicy powinny całkowicie wyeliminować produkty zawierające glutaminian sodu, ale nie tylko Oni!

Warto wprowadzić w swoją dietę jego zdrowe zamienniki, takie jak:

  • kostki rosołowe zamienić na świeże warzywa, oliwę, zioła (tymianek, estragon, lubczyk)
  • vegetę zamienić na sól morską i świeże warzywa
  • zupę z proszku zamienić na żurek lub barszczyk z własnego zakwasu
  • sos pomidorowy instant do makaronu warto w sezonie zamienić na robioną przecierkę lub soki z pomidorów, z których później można przygotować sos dodając oliwę z ziołami (oregano, bazylię, chilli)
  • keczup zamienić na keczup domowy z duszonych pomidorów bez skórek z dodatkiem oliwy, cynamonu, papryczek, pieprzu i miodu gryczanego oraz soli morskiej
  • majonez zastąpić jogurtem naturalnym z ziołami np. koperkiem
  • konserwy mięsne, wędliny zastąpić pieczonym mięsem w ziołach z majerankiem, lubczykiem, chilli, tymiankiem, estragonem, czosnkiem i solą morską,
  • dzieciom jako przekąskę w zamian za chipsy czy słone paluszki warto ugotować cieciorkę i uprażyć z pestkami dyni, migdałami na oliwie z dodatkiem soli morskiej,
Warto też sobie zrobić własną sól ziołową z lekko podprażonych i zmielonych ziaren sezamu oraz siemienia lnianego w stosunku 1:1 wymieszanego z solą morską.

Dla informacji owy MSG podszywa się często pod różne nazwy: kwas glutaminowy, glutaminian, autolizowane drożdże, autolizowane proteiny drożdżowe, ekstrakt z drożdży, teksturowane proteiny, jednopotasowy glutaminian, kazeinian sodu, glutaminian sodu, „naturalne smaki”, hydrolizowana kukurydza, pokarm drożdżowy oraz ultrapasteryzowane i wszelkie enzymatyczne modyfikowane składniki.

Wielu producentów leków stosuje MSG w charakterze wypełniacza w tabletkach i innych farmaceutykach.

MSG nie ustrzegły się nawet produkty higieny osobistej, takie jak szampony, mydła i kosmetyki. Na wykazie ich składników należy szukać takich słów, jak hydrolizowane proteiny i aminokwasy.

Linki do innych produktów w wersji pdf: [1] - temat zdrowia [2] - temat urody

Śledź nas też na FB: LR Health & Beauty Zdrowa Tradycja