1933 - decyzja o budowie nowego szlaku wodnego między śląską aglomeracją przemysłową a Odrą

a1eff29a6b30315f9ac56eb66d5cf766.jpg

14 maj 1934 - Rudolf Hess wmurowuje kamień węgielny pod budowę Kanału Gliwickiego
Podczas budowy kanału zatrudniono tysiąc robotników, którzy łopatami kopali jego koryto lub formowali strome nasypy, wydobyta ziemia transportowana była wagonikami na linach. Nie wszędzie dało się dotrzeć ówczesnym sprzętem budowlanym, jednak inauguracja budowy była również posunięciem propagandowym, gdyż naziści obiecywali dać zajęcie bezrobotnym w ramach robót publicznych. Praca trwała przez to znacznie dłużej, ale dawała zajęcie większej liczbie osób.

8 grudnia 1939 - Rudolf Hess dokonuje uroczystego otwarcia Kanału Gliwickiego. Główna uroczystość zakończenia budowy ponad 40-kilometrowego szlaku wodnego miała miejsce na śluzie w Dzierżnie.

Pierwsza oficjalna nazwa szlaku wodnego brzmiała Adolf Hitler Kanal, jednak w fazie projektowania i na początku budowy używano jeszcze określeń Oberschlesischer Kanal (Kanał Górnośląski) lub Gleiwitzer Kanal (Kanał Gliwicki).

Wraz z wkroczeniem na Górny Śląsk i Opolszczyznę armii sowieckiej rozpoczął się masowy rabunek tutejszego przemysłu. W latach 1945-46 Odrą i Kanałem Gliwickim spławiano całe rozmontowane fabryki z miast Pomorza Zachodniego, Ziemi Lubuskiej i Dolnego Śląska. Następnie pakowano urządzenia do pociągów i ze Śląska wysyłano na wschód. Rabunek do­tknął też samego kanału. Rosjanie ze szlaku wodnego Gliwice-Szczecin wywieźli około dwóch tysięcy jednostek pływających różnej wielkości, a także część infrastruktury kanału. W wielu miejscach pozostały opustoszałe nabrzeża i stare, częściowo zatopione barki oraz holowniki pamiętające XIX wiek.

Z czasem barek ponownie zaczęło przybywać i pod koniec lat 70. Kanał Gliwicki był wielką wodną autostradą, którą z Gliwic do Szczecina spławiano węgiel i stal, zaś z powrotem transportowano żwir, artykuły przemysłowe, a nawet spożywcze.

Obecnie żegluga na kanale trwa od 15 marca do 15 grudnia. Ostatnimi czasy odżywa prawie 100 letnia idea budowy wielkiego kanału, który połączyłby Odrę z Dunajem.

  • 10351154_899534370074740_3835934966440997964_n
  • 10351385_899534316741412_1583221260783885040_n
  • 10411166_907182455976598_2149764151313553581_n
  • 10418987_907182089309968_56084875979598373_n
  • 10441269_903229289705248_5200753479141079334_n
  • 10472734_898378783523632_6314801599721077623_n
  • 10522563_899534310074746_8666443594207036604_n
  • 10544313_899534363408074_8919244765969129375_n
  • 10570504_899534393408071_6011642824993619910_n
  • 10574359_903229273038583_6784628036203518514_n
  • 10606155_898378773523633_5601697622564382469_n
  • 10606324_898378716856972_6044606060945112000_n
  • 10606362_903229223038588_2538390945431634042_n
  • 10629803_903229229705254_809933575869589109_n
  • 10636240_907182465976597_689423219991618993_n
  • 11885260_1128299647198210_1628045694080453322_n
  • 1958338_907182452643265_6185568493236978648_n
  • P1020886
  • P1020901
  • P1020902
  • P1020915
  • P1020920